Propozycje programów rozwojowych

Programy dla pracowników/urzędników

Psychologia kontaktu z interesantem/klientem

Grupa docelowa:

Pracownicy pierwszej „linii frontu”, odpowiedzialni za kontakty z interesantami/ petentami, zainteresowani doskonaleniem swoich umiejętności w zakresie współpracy i komunikowania się z otoczeniem oraz pomiędzy sobą.

Cel ogólny:

Zwiększenie tzw. „siły przebicia” urzędników

Cele szczegółowe:

  • Diagnoza własnego stylu komunikowania się z ludźmi i nauczenie się nowych technik nawiązywania kontaktów z różnymi typami rozmówców.
  • Poznanie różnych typów osobowych w oparciu o cechy charakteru, sposoby zachowania i dostosowanie metod współpracy z nimi
  • Poznanie barier i zasad radzenia sobie z nimi w komunikacji międzyludzkiej.
  • Nauczenie się rozpoznawania i wykorzystywania mowy ciała jako narzędzia do budowania wizerunku i relacji.
  • Zainspirowanie do entuzjastycznego spostrzegania wykonywanej pracy.

Korzyści:

Wzrost efektywności we współpracy w obrębie zespołu i z interesantami. Wzmocnienie identyfikacji z urzędem. Wzrost poczucia własnej wartości.

 

Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Telmarketing praktyczny

Grupa docelowa;

Pracownicy „gorących linii, infolinii, telemarketerzy, pracujący z telefonem jako narzędziem do obsługi interesanta.

Cel ogólny;

Przełamanie obaw przed pracą z telefonem, wzbudzenie entuzjazmu i siły przebicia

Cele szczegółowe:

  • Poznanie zasad pracy i prowadzenia skutecznych rozmów telefonicznych
  • Poznanie zasad efektywnego sposobu umawiania spotkań z interesantem
  • Poznanie praktycznych technik prezentacji oferty przez telefon, dostosowanej do typu rozmówcy i jego preferencji
  • Zdobycie umiejętności z zakresu technik wpływania na interesanta i obsługi w zależności od potrzeb i preferencji
  • Wypracowanie postaw wzmacniających wizerunek urzędnika i urzędu.

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Negocjacje

Grupa docelowa;

Pracownicy różnych szczebli i wydziałów urzędu, odpowiedzialni za negocjowanie warunków współpracy, ofert, zatrudnienia, rozwiązywanie sporów i konfliktów

Cel ogólny:

Nauczenie się skutecznych metod przygotowania, prowadzenia i kontrolowania negocjacji nastawionych na osiąganie maksymalnych obustronnych korzyści.

Cele szczegółowe:

  • Poznanie podstawowych zasad negocjacji nastawionych na współpracę win/win
  • Specyfika komunikacji z partnerem podczas negocjowania
  • Co to jest BATNA i jak przygotować się do negocjacji?
  • Strategie szachowe w negocjacjach
  • Jak rozpoznać manipulację i jak się przed nią bronić?
  • Jak sobie radzić w negocjacjach z różnymi typami rozmówców?

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Sztuka prezentacji, jak kreować wizerunek swój, urzędu, gminy i powiatu ?

Grupa docelowa:

Wybrani pracownicy lub zespoły prowadzący prezentacje indywidualne oraz grupowe

Cel ogólny:

Nauczenie się technik kreowania pozytywnego wizerunku własnego, urzędu, prezentowanych rozwiązań w wystąpieniach publicznych

Cele szczegółowe:

    • Nauczenie się praktycznych umiejętności przekonywującego prezentowania produktów i idei.
    • Poznanie technik kreowania wizerunku urzędu. Nauczenie się sposobów przygotowywania wystąpień, planów, materiałów.
    • Zdefiniowanie własnego stylu przekazu i prezentacji, określenie mocnych i słabych stron, nauczenie się przekonywującego, efektywnego dostosowanego do celów i do odbiorców prowadzenia spotkań i wystąpień publicznych

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Budowanie własnego wizerunku w kontakcie z interesantem.

Grupa docelowa:

Dla osób, zajmujących się zawodowo obsługą ludności, związanych z reprezentowaniem instytucji na zewnątrz, nastawionych na budowanie wizerunku urzędu.

Cele szczegółowe:

  • trenowanie nawiązywania kontaktów z interesantem oparte o pozytywną autoprezentację
    wiedzę z zakresu stylów ubioru dostosowanych do różnych środowisk (urzędniczych, biznesowych, administracji i innych publicznych)
  • warsztat wizażu, związany z rozpoznaniem indywidualnego typu urody, dopasowaniem do niego kolorystyki, fasonów oraz makijażu
  • modelowanie używania gestów i mimiki, poprzedzone diagnozą stanu obecnego
  • ćwiczenia głosowe, modulowania jakości głosowych i nawyków mówienia
  • ćwiczenia lingwistyczne, stosowanie języka perswazji

Rezultaty:

Umiejętne budowanie własnego wizerunku, poprzez mówienie i gestykulowanie, a także sposób ubierania się. Znajomość własnych mocnych stron podczas autoprezentacji oraz
kształcenie nowych, podnoszących pewność siebie, koncentrację i umiejętny dobór ubioru, treści, gestów, głosu – do efektu, jaki chcemy osiągnąć w kontakcie z innymi.

Obsługa podczas sporów/skarg

Grupa docelowa:

Pracownicy urzędów pracujący z interesantami podczas rozwiązywania konfliktów, sporów, skarg i reklamacji.

Cel ogólny:

Wzrost satysfakcji pracowników i klientów. Zorientowanie na potrzeby i oczekiwania interesantów. Wzrost zaufania do urzędu.

Cele szczegółowe;

  • Zainspirowanie uczestników do poszukiwania nowych technik podejścia do interesantów niezadowolonych i trudnych
  • Nauczenie się nowych technik prowadzenia i kontrolowania rozmowy z różnymi typami klientów
  • Poznanie zasad wywierania wpływu i skutecznej komunikacji w sytuacji stresu
  • Poznanie przyczyn powstawania sytuacji trudnych w relacjach z ludźmi i sposobów ich rozwiązywania

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Obsługa klientów w sytuacjach trudnych

Grupa docelowa:

Osoby bezpośrednio i pośrednio obsługujące interesantów w sytuacjach nietypowych

Co proponujemy?

  • analizę indywidualnego stylu komunikowania się
  • sposoby pracy z trudnym petentem, kontroli emocji podczas rozmowy
  • wypracowanie efektywnych wzorców komunikowania się
  • analizę i zmianę ograniczających przekonań
  • uczenie się sposobów rozpoznania, przerywania oraz unikania gier psychologicznych
  • metody obrony przed manipulacją
  • metody pokonywania oporu i negatywnego nastawienia
  • techniki odpowiadania na zastrzeżenia
  • doskonalenie precyzji wypowiedzi (struktura wypowiedzi)
  • analizę rozbieżności na poziomach treści i relacji
  • sposoby skutecznego zbierania informacji

Rezultaty:

Umiejętność tworzenie dobrych relacji z interesantem jest jednym z filarów urzędu działającego skutecznie. Pozwala oszczędzić czas, unikać nieporozumień, łagodzić trudne sytuacje.
 
Czas trwania: 2 dni (16 godzin)

Programy dla posłów, senatorów, wójtów/burmistrzów/ menadżerów

Komunikacja w zespole zadaniowym

Grupa docelowa:

Menadżerowie, wójtowie, burmistrzowie, kierownicy zainteresowani doskonaleniem umiejętności własnych oraz członków zespołu w sprawnej komunikacji

Cel ogólny:

Poprawa komunikacji w obrębie zespołu zadaniowego

Cele szczegółowe:

  • Kształcenie postaw i umiejętności związanych ze skutecznym kierowaniem zespołem.
  • Zdefiniowanie roli lidera w zespole
  • Diagnoza własnego stylu kierowania ludźmi i nauczenie się dostosowywania go do typu pracowników
  • Nauczenie się efektywnego udzielania informacji zwrotnych
  • Wskazanie mocnych zasobów i dróg rozwoju osobistego

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Budowanie skutecznego zespołu

Grupa docelowa;

Pracownicy różnych szczebli w obrębie jednego zespołu, zainteresowani doskonaleniem swoich umiejętności w zakresie współpracy w zespołach zadaniowych, pomiędzy działami oraz pomiędzy sobą.

Cel ogólny;

Lepsze poznanie siebie i współpracowników oraz nabycie umiejętności dopasowania własnej pozycji względem grupy oraz preferencji stylu działania.

Cele szczegółowe;

  • Umiejętność doboru członków zespołu zadaniowego
  • Podniesienie umiejętności pracy i poznanie zasad efektywnej komunikacji w relacjach zawodowych
  • Poznanie czynników wzmacniających efektywność i skuteczność pracy zespołowej w urzędzie/biurze.
  • Rozwinięcie swoich umiejętności zespołowego ustalania celów.
  • Wzrost zaangażowania i motywacji do pracy w zespole.
  • Poznanie własnej dominującej roli zespołowej oraz nauczenie się jak rozpoznawać i wykorzystywać role swoich współpracowników.
  • Rozwiniecie umiejętności zespołowego rozwiązywania problemów i ograniczeń

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Zarządzanie, czyli lider w zespole

Grupa docelowa:

Burmistrzowie, wójtowie, kierownicy różnych szczebli w obrębie jednej organizacji, kierujący zespołami zadaniowymi, zainteresowani pogłębianiem umiejętności motywowania ludzi, angażowania ich w zadania oraz własnym rozwojem jako liderów.

Cel ogólny;

Zmiana samoświadomości i wizerunku zewnętrznego z kierownika na lidera

Cele szczegółowe;

  • Kształcenie postaw i umiejętności związanych ze skutecznym kierowaniem zespołem
  • Zdefiniowanie roli lidera w zespole
  • Diagnoza własnego stylu kierowania ludźmi i nauczenie się dostosowywania go do typu pracowników
  • Nauczenie się efektywnego udzielania informacji zwrotnych
  • Techniki udzielania pochwał i reprymendy – podnoszenie skuteczności pracy
  • Wskazanie mocnych zasobów i dróg rozwoju osobistego

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Coaching pracowników

Grupa docelowa

Program ten dedykowany jest dla szefów i nastawiony jest na doskonalenie ich umiejętności we współpracy z podwładnymi

Cel ogólny;

Wypracowanie skutecznych technik obserwacji i oceny pracy dla szefa oraz metod przekazywania informacji zwrotnych dla podwładnych.

Jego drugą funkcją będzie doskonalenie umiejętności samych szefów w zarządzaniu zespołem oraz podnoszenie standardów współpracy

Cele szczegółowe;

  • Budowanie autorytetu szefa jako ważnego elementu procesu uczenia podwładnych
  • Wyznaczenie obszarów rozwoju dla danego pracownika
  • Określenie kompetencji najczęściej rozwijanych u pracowników w procesie coachingu
  • Przygotowanie się do pracy z podwładnym
  • Zasady prowadzenia rozmów doskonalących umiejętności pracownika

 
Czas trwania: 2 dni

Zarządzanie projektami

Grupa docelowa

Pracownicy różnego szczebla, realizujący projekty na różnym poziomie zaawansowania

Cele szczegółowe

  • Zwiększenie skuteczności zarządzania projektami pojedynczymi i grupowymi dzięki wprowadzeniu systematycznych metod planowania i kontrolowania poszczególnych faz zadań projektowych.
  • Zapoznanie uczestników i wykorzystanie przez nich standardowego procesu, języka i technik niezbędnych do zarządzania projektem.
  • Zdobycie i zastosowanie wiedzy i umiejętności pozwalających skutecznie i efektywnie planować, wdrażać i oceniać zadania projektowe

 
Czas trwania: 2 dni

Zarządzanie własnym czasem

Grupa docelowa

Kadra kierownicza pracowników administracji, personel odpowiadający za kontakty z interesantami, realizujący dużą ilość zadań o zróżnicowanym stopniu trudności, pracujący w warunkach dużego deficytu czasu. Adresatem są pracownicy w dużym stopniu samodzielnie organizujący własną pracę, odczuwający silną potrzebę zmian w związku z odczuwanymi negatywnymi konsekwencjami życia w „niedoczasie”.

Cel ogólny

Zwiększenie skuteczności funkcjonowania uczestników poprzez zapoznanie ich z technikami umożliwiającymi racjonalne planowanie i wykorzystywanie czasu w sytuacji służbowej jak i prywatnej.

Cele szczegółowe

  • Podniesienie skuteczności podejmowanych działań
  • Umiejętne planowanie, realizacja zadań, sprawne selekcjonowanie informacji
  • Świadome dysponowanie własnym czasem
  • Szybsze i wydajniejsze działanie
  • Eliminowanie czynników stresogennych w wykonywanej pracy, jak i poza nią

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Zaawansowane negocjacje

Grupa docelowa

Burmistrzowie, wójtowie, kierownicy różnych szczebli i wydziałów urzędu odpowiedzialni za negocjowanie w sytuacjach trudnych warunków współpracy, ofert, zatrudnienia, rozwiązywania sporów i konfliktów oraz mediacji

Cel ogólny

Nauczenie się skutecznych metod przygotowania, prowadzenia i kontrolowania negocjacji nastawionych na osiąganie maksymalnych korzyści.

Cele szczegółowe:

  • jak wywierać wpływ na innych?
  • jak przygotować strategię szachową znając cel, batnę i po co?
  • jak rozpoznać manipulację i jak się przed nią bronić?
  • Jak stosować świadomie taktyki i gry negocjacyjne a jak się przed nimi bronić?
  • jak sobie radzić w negocjacjach z różnymi typami rozmówców?

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Sztuka autoprezentacji wyborczej

Grupa docelowa

Kandydaci na posłów, senatorów, starostów, burmistrzów, wójtów, sołtysów, którzy chcą zwiększyć swoje szanse wyborcze.

Cel ogólny:

Nauczenie się skutecznych metod tworzenia własnego – dowolnego wizerunku.

Cele szczegółowe:

  • Pozyskiwanie odbiorców – techniki wpływu społecznego
  • Zarządzanie przebiegiem wystąpienia
    • Zachowanie się prezentera
    • Argumentacja i perswazja
  • Techniki pracy z głosem
    • artykulacja
    • brzmienie /sposoby oddychania a brzmienie głosu/
    • akcentowanie, intonacja
  • Wiedza o warunkach skutecznego komunikowania się za pomocą słów
    • - Co decyduje o tym, że komunikat jest zrozumiały dla odbiorcy ?
    • - Efektywne wykorzystywanie kanałów komunikacji
  • Jak usprawnić swój aparat mowy

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Sztuka wystąpień publicznych i kreowania własnego wizerunku: starostów, prezydentów, burmistrzów i wójtów

Cel szkolenia

Podniesienie umiejętności wystąpień publicznych, kontaktów zawodowych oraz prowadzenia szkoleń, warsztatów i dyskusji na forum.

Treści merytoryczne

Szkolenie składa się z kilku integralnie powiązanych części odnoszących się do różnych aspektów prezentowania własnej osoby w sytuacjach wystąpień publicznych. Przekazywane treści są ściśle sprzężone z ćwiczenia praktycznymi. Szczegółowe zagadnienia dotyczą następującej tematyki:

  • Co decyduje o sukcesie podczas rozmów, negocjacji, wystąpień i prezentacji.
  • Znaczenie kanału wokalnego, czyli operowanie głosem jako ważny aspekt skutecznej komunikacji.
  • Sztuka nawiązywania i podtrzymywania kontaktu ze słuchaczami.
  • Efekt pierwszego wrażenia tzw. efekt aureoli – kiedy się zaczyna i co na niego wpływa. Budowanie interaktywnego przekazu.
  • Charakterystyka różnych typów słuchaczy. Rozpoznanie i dostosowanie do nich formy przekazu.
  • Język wystąpień. Jak przekazywać informacje posługując się pozytywnym językiem. Jakich słów negatywnych unikać.
  • Pozawerbalne środki przekazu – wykorzystanie gestykulacji.
  • Środki retoryczne (np. metafory, cytaty, wzmocnienia, hiperbole, narracje, personifikacje).
  • Skuteczna argumentacja.

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Programy rozwoju osobistego

Trening zachowań asertywnych

Grupa docelowa

Osoby często kontaktujące się z ludźmi, których efekty pracy uzależnione są od umiejętności otwartego, bezpośredniego i stanowczego prezentowania własnych opinii
i potrzeb oraz budowania partnerskich relacji z otoczeniem.

  • szczególnymi adresatami tego treningu są osoby często narażone na presję ze strony otoczenia, na przykład podczas negocjacji, obsługi interesantów, załatwiania skarg i reklamacji.
  • osoby mające trudności w określaniu swoich praw i reprezentowaniu urzędu (zarówno osoby zbyt niepewne jak i zbyt pewne siebie), co wpływa ujemnie na ich efektywność zawodową i profesjonalny wizerunek.

Cel szkolenia:

Kształtowanie postawy asertywnej, w celu skutecznego realizowania własnych celów zawodowych i osobistych z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb otoczenia (współpracowników, interesantów).

 
Czas trwania: 2 dni (14 godzin)

Stres, wypalenie zawodowe, metody redukcji napięć emocjonalnych

Do kogo kierujemy to szkolenie?

Szkolenie adresowane jest do wszystkich grup urzędników administracji samorządowej i państwowej różnych szczebli organizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem osób pracujących w warunkach częstego przeciążenia, w sytuacjach trudnych.

Co proponujemy?

  • naukę technik redukcji napięć emocjonalnych
  • techniki relaksacyjne, relaksację oddechową
  • metody szybkiej redukcji stresu
  • obniżanie lęku i niepokoju
  • metody podwyższania koncentracji i sprawności działania
  • zachowanie sprawności działania w sytuacjach trudnych
  • techniki przeciwdziałania objawom wypalenia zawodowego

Rezultaty:

Szeroko rozumiany dobry stan zdrowia, zachowanie równowagi emocjonalnej w sytuacjach trudnych i umiejętność redukowania napięć ma decydujący wpływ na skuteczność i efektywność podejmowanych decyzji i działań.

 
Czas trwania: 2 dni ( 16 godzin)

Konflikty i przemoc psychologiczna w pracy

Do kogo kierujemy to szkolenie?

Szkolenie adresujemy do osób zajmujących różne stanowiska w urzędzie.

Co proponujemy?

  • wiedzę na temat charakterystyki konfliktu: jego faz rozwoju, dynamiki i oznak
  • budowanie konstruktywnego nastawienia wobec konfliktów – stosowanie technik „rozbijania” sytuacji trudnych
  • mobilizowanie energii, formułowanie celów i programów
  • wykrywanie tych zachowań, które są destruktywne (np. zajmowanie pozycji, ataki słowne, niewerbalne i pośrednie, poszukiwanie „winnych”, krytykowanie)
  • trenowanie zachowań konstruktywnych w konflikcie
  • zmianę stereotypowych przekonań o sporze
  • poznanie psychologicznych aspektów mobbingu
  • metody obrony przed manipulacją

Rezultaty:

Nabyte umiejętności i wiedza pozwolą na sprawniejsze porozumiewanie się i działanie w sytuacjach konfliktowych.

 
Czas trwania: 2 dni ( 16 godzin)

Wyobraźnia i twórcze myślenie w pracy urzędnika

Do kogo kierujemy to szkolenie?

Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich tych osób, które chcą wykorzystać w maksymalnym stopniu wyobraźnię i metody twórczego myślenia w zarządzaniu, rozwijać potencjał intelektualny, nadążać za ciągłymi zmianami, poszukiwać niekonwencjonalnych rozwiązań trudnych sytuacji.

Co proponujemy?

  • metody doskonalenia twórczego myślenia
  • zmiany ograniczających przekonań, schematów w myśleniu, mało efektywnych wzorców działania
  • doskonalenie zdolności postrzegania i rozumienia sytuacji i zdarzeń
  • metafory w zarządzaniu
  • twórcze metody radzenia sobie ze zmianami

Rezultaty:

Umiejętność posługiwania się technikami twórczymi i wyobraźnią zwiększa biegłość w rozumieniu i kształtowaniu działań indywidualnych i zespołowych. Skutecznie pomaga w znajdowaniu i wprowadzaniu nowych niekonwencjonalnych rozwiązań i zmian.

 
Czas trwania: 2 dni ( 16 godzin)

Wielowymiarowe strategie szybkiego i skutecznego przyswajania informacji

Do kogo kierujemy to szkolenie?

Ciągłe podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych wymaga znajomości nowoczesnych skutecznych i szybkich metod uczenia się.

Uniwersalną tematykę tego szkolenia proponujemy wszystkim, którzy chcą się szybciej i skuteczniej uczyć, w konsekwencji efektywniej pracować.

Co proponujemy?

  • podstawy syntetycznego uczenia się
  • szybkie zapamiętywanie dużej ilości informacji
  • szybkie przyswajanie ważnych danych (imiona, nazwiska, dane osobowe, liczbowe)
  • techniki szybkiego i skutecznego uczenia się słówek
  • metody szybkiego notowania na zebraniach, szkoleniach itp.
  • nielinearne metody organizowania dużej ilości treści, materiału
  • niekonwencjonalne, szybkie techniki przygotowywania się do zebrań, narad, wystąpień publicznych itp.

Rezultaty:

Uczestnicy szkolenia opanują proponowane techniki. Skrócą czas i zwiększą skuteczność uczenia się. W dalszej konsekwencji spowoduje to wzrost kompetencji zawodowych, poczucia własnej wartości i efektywności w podejmowanych wyzwaniach.

 
Czas trwania: 2 dni ( 16 godzin)

Metody

  • Analiza przypadku (case study) – na praktycznym przykładzie pozwala obserwować zespół działań prowadzących do określonego celu.
  • Odgrywanie ról – w wersji ściśle określonych zaleceń zachowania lub sytuacji otwartej  problemowej, pozwala na sucho wypróbować  efektywność  zachowań, zwłaszcza  interpersonalnych.
  • Symulacje – połączenie analizy przypadku z odgrywaniem ról. Pozwala na aktywne wypróbowanie działań w specyficznej sytuacji i testowanie ich efektywności.
  • Dyskusja – z reguły poprzedzona wprowadzeniem nowego materiału, ma aktywizować uczestników i zachęcać do samodzielnego myślenia. Umożliwia dostrzeganie różnych punktów widzenia, uczenia się od innych i ćwiczenia ekspresji.
  • Grupowe rozwiązywanie problemu – wykorzystuje zalety dyskusji i symulacji
    jednocześnie.

Inne stosowane formy szkoleniowe:

  • Coaching pracowników w miejscu pracy. Pozwala on nie tylko ocenić
    indywidualny styl pracy każdego urzędnika, ale również określić jego słabe i mocne strony oraz wskazać drogi dalszego rozwoju umiejętności pracownika.
  • Wykłady inspirująco – motywacyjne. Krótkie (do 4 godzin) spotkania z grupami pracowników (od 20 do 100 osób). Zajęcia przygotowywane są każdorazowo dla konkretnej grupy uczestników ich oczekiwań i potrzeb.
  • Spotkania indywidualne i grupowe z pracownikami, w czasie,
    których staramy się wspólnie znaleźć najkorzystniejsze rozwiązania, odpowiedzieć na nurtujące pytania. Pełniąc rolę moderatora spotkania wpływam na jego twórczy i nie inwazyjny przebieg.
  • Doradztwo organizacyjne i psychologiczne. Pomagamy szefom dobrać
    najskuteczniejsze narzędzia zarządzania zespołem, określić zasady organizacji działu, prowadzenia skutecznej selekcji, itp.
  • Diagnoza potencjału zawodowego i organizacyjnego pracowników urzędu, z zastosowaniem testów i analiz.